Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A

'Spreiding en boxplots'.

3 havo 9.2 Kwartielen en spreiding

Spreiding en boxplots (2)

opgave 1

Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen:
\(180\)\(160\)\(186\)\(192\)\(183\)\(186\)\(177\)\(186\)\(162\)\(186\)

2p

Bereken de vijfgetallensamenvatting.

Vijfgetallensamenvatting
00m0 - Spreiding en boxplots - basis - basis

\(160\) \(162\) \(\text{¦}\) \(177\) \(\text{¦}\) \(180\) \(183\) \(\text{|}\) \(186\) \(186\) \(\text{¦}\) \(186\) \(\text{¦}\) \(186\) \(192\)

1p

\(Q_0=160\)
\(Q_1=177\)
\(Q_2={183+186 \over 2}=184{,}5\)
\(Q_3=186\)
\(Q_4=192\)

1p

opgave 2

De Nederlandse politie organiseert meerdere keren per week controleacties van fatbikes. Bij iedere actie wordt geteld hoeveel fatbikes zijn opgevoerd. Zie onderstaande gegevens.
\(16\)\(13\)\(16\)\(16\)\(8\)\(11\)\(16\)\(17\)\(14\)\(13\)\(16\)\(17\)

4p

Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand.

Spreidingsmaten
00m2 - Spreiding en boxplots - basis - eind

\(8\) \(11\) \(13\) \(\text{¦}\) \(13\) \(14\) \(16\) \(\text{|}\) \(16\) \(16\) \(16\) \(\text{¦}\) \(16\) \(17\) \(17\)

1p

\(Q_0=8\)
\(Q_1={13+13 \over 2}=13\)
\(Q_2={16+16 \over 2}=16\)
\(Q_3={16+16 \over 2}=16\)
\(Q_4=17\)

1p

\(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=17-8=9\text{.}\)

1p

\(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=16-13=3\text{.}\)

1p

3 havo 9.3 De boxplot

Spreiding en boxplots (6)

opgave 1

Op de kraamafdeling van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht wordt van pasgeboren baby's het gewicht bijgehouden. Zie onderstaande boxplot.

2000250030003500400045005000geboortegewicht in gram2146315634553810.54689

1p

Van hoeveel procent van de baby's ligt het geboortegewicht tussen de \(3\,455\) en de \(3\,810{,}5\) gram?

BoxplotAflezen (1)
00l9 - Spreiding en boxplots - basis - eind

Tussen \(Q_2\) en \(Q_3\) zit \(25\%\) van de baby's.

1p

opgave 2

Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school.
De boxplot hieronder werd gemaakt op basis van de gegevens van \(324\) docenten.

150160170180190200210lichaamslengte in cm157173.5180.5185.5207

1p

Wat weet je van de lichaamslengte van de \(75\%\) langste docenten?

BoxplotAflezen (3)
00m1 - Spreiding en boxplots - basis - eind

\(Q_1=173{,}5\) en \(Q_4=207\text{,}\) dus de lichaamslengte van deze docenten ligt tussen \(173{,}5\) en \(207\) cm.

1p

opgave 3

Pjotr werkt bij de HEMA en houdt bij hoeveel klanten per uur hulp nodig hebben bij de zelfscankassa. Zie onderstaande frequentietabel.

aantal hulpvragen

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(10\)

\(11\)

frequentie

\(2\)

\(4\)

\(6\)

\(3\)

\(4\)

\(3\)

\(5\)

\(3\)

\(2\)

3p

Teken de boxplot bij deze gegevens.

BoxplotTekenen
00m3 - Spreiding en boxplots - basis - midden

Er zijn \(2+4+6+3+4+3+5+3+2=32\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(16\)e en \(17\)e waarneming.

1p

\(Q_0=3\)
\(Q_1={5+5 \over 2}=5\)
\(Q_2={7+7 \over 2}=7\)
\(Q_3={9+9 \over 2}=9\)
\(Q_4=11\)

1p

34567891011aantal hulpvragen357911

1p

opgave 4

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie onderstaande boxplot.

5101520253035aantal doelpunten9172022.532

1p

Bereken de spreidingsbreedte.

Spreidingbreedte
00m4 - Spreiding en boxplots - basis - eind

\(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=32-9=23\text{.}\)

1p

opgave 5

Chihuahuapups verlaten na 2 maanden het nest. Op dat moment weegt de fokker elke pup. Zie onderstaande boxplot.

0.50.60.70.80.911.11.21.31.4gewicht in kg0.60.8650.931.021.38

1p

Bereken de interkwartielafstand.

Interkwartielafstand
00m5 - Spreiding en boxplots - basis - eind

\(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=1{,}02-0{,}865=0{,}16\text{.}\)

1p

opgave 6

Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school.
De boxplot hieronder werd gemaakt op basis van de gegevens van \(208\) docenten.

155160165170175180185190195200205lichaamslengte in cm159173179.5185204

2p

Hoeveel docenten zijn korter dan \(179{,}5\) cm?

BoxplotAflezen (2)
00m6 - Spreiding en boxplots - basis - eind

Tussen \(Q_0\) en \(Q_2\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de docenten.

1p

Dat zijn dus \(0{,}5⋅208=104\) docenten.

1p

"