Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo
'Spreiding en boxplots'.
| 3 havo | 9.2 Kwartielen en spreiding | |||||||||||||||||
opgave 1Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen: 2p Bereken de vijfgetallensamenvatting. Vijfgetallensamenvatting 00m0 - Spreiding en boxplots - basis - basis - 1ms ○ \(161\) \(168\) \(170\) \(\text{¦}\) \(176\) \(\text{¦}\) \(176\) \(178\) \(179\) \(\text{|}\) \(180\) \(181\) \(181\) \(\text{¦}\) \(182\) \(\text{¦}\) \(182\) \(183\) \(188\) 1p ○ \(Q_0=161\) 1p opgave 2Sjoerd gaat elke dag met de bus naar school. Soms is de bus te laat, en daarom besluit hij een tijd lang bij te houden hoeveel keer per week de bus te laat is. Zie onderstaande gegevens. 4p Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand. Spreidingsmaten 00m2 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ \(0\) \(0\) \(0\) \(\text{¦}\) \(1\) \(1\) \(1\) \(\text{|}\) \(1\) \(\text{|}\) \(1\) \(1\) \(2\) \(\text{¦}\) \(2\) \(2\) \(3\) 1p ○ \(Q_0=0\) 1p ○ \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=3-0=3\text{.}\) 1p ○ \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=2-0{,}5=2\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||
| 3 havo | 9.3 De boxplot | |||||||||||||||||
opgave 1De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie onderstaande boxplot. 1p Van hoeveel procent van de leerlingen ligt het toetscijfer tussen de \(5{,}15\) en de \(7{,}4\text{?}\) BoxplotAflezen (1) 00l9 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 19ms ○ Tussen \(Q_1\) en \(Q_3\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de leerlingen. 1p opgave 2Oma Mus doet niets liever dan de hele dag sudoku's oplossen. Haar kleinkinderen hebben een poos genoteerd hoeveel sudoku's oma per dag heeft opgelost. 1p Wat weet je van het aantal sudoku's van de \(75\%\) dagen met het hoogste aantal sudoku's? BoxplotAflezen (3) 00m1 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ \(Q_1=25\) en \(Q_4=46\text{,}\) dus het aantal sudoku's van deze dagen ligt tussen \(25\) en \(46\text{.}\) 1p opgave 3In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie onderstaande frequentietabel.
3p Teken de boxplot bij deze gegevens. BoxplotTekenen 00m3 - Spreiding en boxplots - basis - midden - 18ms ○ Er zijn \(3+13+9+5+1+2+1+1=35\) waarnemingsgetallen, dus de mediaan is de \(18\)e waarneming. 1p ○ \(Q_0=0\) 1p ○ 1p opgave 4De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie onderstaande boxplot. 1p Bereken de spreidingsbreedte. Spreidingbreedte 00m4 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 0ms ○ \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=10-2{,}4=7{,}6\text{.}\) 1p opgave 5Een boer houdt bij hoeveel liter melk elke koe per dag geeft. Zie onderstaande boxplot. 1p Bereken de interkwartielafstand. Interkwartielafstand 00m5 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 1ms ○ \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=8{,}4-6{,}35=2{,}1\text{.}\) 1p opgave 6Bij het aanvragen van een identiteitsbewijs wordt de lengte van de aanvrager vastgelegd. 2p Hoeveel personen zijn korter dan \(176{,}3\) cm? BoxplotAflezen (2) 00m6 - Spreiding en boxplots - basis - eind - 11ms ○ Tussen \(Q_0\) en \(Q_2\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de personen. 1p ○ Dat zijn dus \(0{,}5⋅288=144\) personen. 1p |