Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A

'Klassenindeling en histogram'.

3 havo 9.1 Gegevens groeperen

Klassenindeling en histogram (7)

opgave 1

De Baron is een populaire achtbaan in de Efteling. De directie houdt bij hoe lang bezoekers in de rij staan. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{0–<10}\text{.}\)

0102030405060708090012345678wachttijd in minutenfrequentie

1p

Van hoeveel bezoekers werd de wachttijd genoteerd?

TotaleFrequentie
00l8 - Klassenindeling en histogram - basis - midden

In totaal werd van \(3+8+6+0+5+2+2+1+1=28\) bezoekers de wachttijd genoteerd.

1p

opgave 2

Bij het aanvragen van een identiteitsbewijs wordt de lengte van de aanvrager vastgelegd. Zie de onderstaande frequentietabel.

lengte in cm

frequentie

\(\text{164<–168}\)

\(3\)

\(\text{168<–172}\)

\(17\)

\(\text{172<–176}\)

\(9\)

\(\text{176<–180}\)

\(6\)

\(\text{180<–184}\)

\(3\)

\(\text{184<–188}\)

\(1\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden

De som van de klassenmiddens is
\(3⋅166+17⋅170+9⋅174+6⋅178+3⋅182+1⋅186=6\,754\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(3+17+9+6+3+1=39\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({6\,754 \over 39}≈173{,}2\) cm.

1p

opgave 3

Een werkgroep heeft een natuurgebied opgedeeld in percelen van een are. Van elk perceel is bijgehouden hoeveel paddenstoelen er in een jaar zijn waargenomen. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal paddenstoelen

frequentie

\(\text{12–<14}\)

\(1\)

\(\text{14–<16}\)

\(1\)

\(\text{16–<18}\)

\(4\)

\(\text{18–<20}\)

\(6\)

\(\text{20–<22}\)

\(2\)

\(\text{22–<24}\)

\(5\)

\(\text{24–<26}\)

\(0\)

\(\text{26–<28}\)

\(1\)

\(\text{28–<30}\)

\(3\)

1p

Geef de modale klasse.

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind

De modale klasse is \(\text{18–<20}\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

opgave 4

In een callcenter wordt bijgehouden hoeveel minuten er telkens tussen twee opeenvolgende telefoongesprekken zit. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{0–<10}\text{.}\)

01020304050051015duur in minutenfrequentie

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \(\text{30–<40}\text{.}\)

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind

Het klassenmidden van de klasse \(\text{30–<40}\) is \({30+40 \over 2}=35\) minuten.

1p

opgave 5

Chihuahuapups verlaten na 2 maanden het nest. Op dat moment weegt de fokker elke pup. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in kg

frequentie

\(\text{0.7–<0.8}\)

\(5\)

\(\text{0.8–<0.9}\)

\(4\)

\(\text{0.9–<1}\)

\(8\)

\(\text{1–<1.1}\)

\(12\)

\(\text{1.1–<1.2}\)

\(2\)

\(\text{1.2–<1.3}\)

\(3\)

1p

In welke klasse valt het gewicht \(0{,}8\) kg?

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis

Het gewicht \(0{,}8\) kg valt in de klasse \(\text{0.8–<0.9}\text{.}\)

1p

opgave 6

De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie de onderstaande frequentietabel.

toetscijfer

frequentie

\(\text{3–<4}\)

\(1\)

\(\text{4–<5}\)

\(3\)

\(\text{5–<6}\)

\(6\)

\(\text{6–<7}\)

\(5\)

\(\text{7–<8}\)

\(9\)

\(\text{8–<9}\)

\(3\)

\(\text{9–<10}\)

\(1\)

1p

Wat is de klassenbreedte?

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden

De klassenbreedte is \(4-3=1\text{.}\)

1p

opgave 7

Appelkweker Arie laat zijn stagair nauwgezet het gewicht van iedere appel vastleggen. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in gram

frequentie

\(\text{160–<164}\)

\(2\)

\(\text{164–<168}\)

\(3\)

\(\text{168–<172}\)

\(4\)

\(\text{172–<176}\)

\(4\)

\(\text{176–<180}\)

\(9\)

\(\text{180–<184}\)

\(4\)

\(\text{184–<188}\)

\(2\)

\(\text{188–<192}\)

\(7\)

\(\text{192–<196}\)

\(4\)

\(\text{196–<200}\)

\(3\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind

De totale frequentie is \(42\text{,}\) dus voor de mediaan kijken we naar de \(21\)e en \(22\)e waarneming.

1p

Deze liggen beide in de klasse \(\text{176–<180}\text{.}\)

1p

havo wiskunde A 2.3 Data analyseren

Klassenindeling en histogram (1)

opgave 1

De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([2, 3⟩\text{.}\)

1234567891011024681012toetscijferfrequentie

3p

Bereken tussen welke waarden het werkelijke gemiddelde ligt. Rond af op één decimaal.

WerkelijkeGemiddelde
00mc - Klassenindeling en histogram - basis - eind

Rekenen met de linkergrenzen geeft
\({2⋅2+1⋅3+6⋅4+7⋅5+12⋅6+8⋅7+6⋅8+2⋅9 \over 44}=5{,}9\text{.}\)

1p

Rekenen met de rechtergrenzen geeft
\({2⋅3+1⋅4+6⋅5+7⋅6+12⋅7+8⋅8+6⋅9+2⋅10 \over 44}=6{,}9\text{.}\)

1p

Het werkelijke gemiddelde ligt dus tussen \(5{,}9\) en \(6{,}9\text{.}\)

1p

"