Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A

'Klassenindeling en histogram'.

3 vwo 9.1 Gegevens groeperen

Klassenindeling en histogram (6)

opgave 1

Een weddingplanner hoort in zijn werk heel veel verschillende speeches. Om nog beter te kunnen plannen, houdt hij een jaar lang bij hoe lang iedere speech duurt. Zie de onderstaande frequentietabel.

lengte in minuten

frequentie

\(\text{0–<2}\)

\(3\)

\(\text{2–<4}\)

\(15\)

\(\text{4–<6}\)

\(16\)

\(\text{6–<8}\)

\(11\)

\(\text{8–<10}\)

\(2\)

\(\text{10–<12}\)

\(1\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden

De som van de klassenmiddens is
\(3⋅1+15⋅3+16⋅5+11⋅7+2⋅9+1⋅11=234\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(3+15+16+11+2+1=48\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({234 \over 48}≈4{,}9\) minuten.

1p

opgave 2

De Baron is een populaire achtbaan in de Efteling. De directie houdt bij hoe lang bezoekers in de rij staan. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{0–<20}\text{.}\)

0204060801001201401600510152025wachttijd in minutenfrequentie

1p

Geef de modale klasse.

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind

De modale klasse is \(\text{0–<20}\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

opgave 3

Quentin speelt hobo en repeteert met verschillende orkesten. Hij heeft een jaar lang genoteerd hoe lang iedere repetitie duurt. Zie de onderstaande frequentietabel.

duur in uur

frequentie

\(\text{1–<1.2}\)

\(2\)

\(\text{1.2–<1.4}\)

\(1\)

\(\text{1.4–<1.6}\)

\(3\)

\(\text{1.6–<1.8}\)

\(1\)

\(\text{1.8–<2}\)

\(5\)

\(\text{2–<2.2}\)

\(3\)

\(\text{2.2–<2.4}\)

\(5\)

\(\text{2.4–<2.6}\)

\(4\)

\(\text{2.6–<2.8}\)

\(2\)

\(\text{2.8–<3}\)

\(2\)

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \(\text{1.2–<1.4}\text{.}\)

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind

Het klassenmidden van de klasse \(\text{1.2–<1.4}\) is \({1{,}2+1{,}4 \over 2}=1{,}3\) uur.

1p

opgave 4

Chihuahuapups verlaten na 2 maanden het nest. Op dat moment weegt de fokker elke pup. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in kg

frequentie

\(\text{0.6–<0.7}\)

\(1\)

\(\text{0.7–<0.8}\)

\(7\)

\(\text{0.8–<0.9}\)

\(5\)

\(\text{0.9–<1}\)

\(8\)

\(\text{1–<1.1}\)

\(10\)

\(\text{1.1–<1.2}\)

\(6\)

1p

In welke klasse valt het gewicht \(0{,}9\) kg?

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis

Het gewicht \(0{,}9\) kg valt in de klasse \(\text{0.9–<1}\text{.}\)

1p

opgave 5

Robèrt meet tussen Kerst en Oud & Nieuw de diameter van oliebollen die te koop zijn in Oud-Hollandse gebakkramen. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(\text{5–<5.2}\text{.}\)

55.25.45.65.866.26.46.66.8012345678diameter in cmfrequentie

1p

Wat is de klassenbreedte?

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden

De klassenbreedte is \(5{,}2-5=0{,}2\) cm.

1p

opgave 6

Volleyballers die meedraaien in de wereldtop bij de dames zijn meestal tamelijk lang. Bij een toernooi meet Indy de lengte van iedere deelneemster. Zie de onderstaande frequentietabel.

lichaamslengte in cm

frequentie

\(\text{160–<164}\)

\(1\)

\(\text{164–<168}\)

\(1\)

\(\text{168–<172}\)

\(2\)

\(\text{172–<176}\)

\(1\)

\(\text{176–<180}\)

\(1\)

\(\text{180–<184}\)

\(3\)

\(\text{184–<188}\)

\(14\)

\(\text{188–<192}\)

\(5\)

\(\text{192–<196}\)

\(0\)

\(\text{196–<200}\)

\(2\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind

De totale frequentie is \(30\text{,}\) dus voor de mediaan kijken we naar de \(15\)e en \(16\)e waarneming.

1p

Deze liggen beide in de klasse \(\text{184–<188}\text{.}\)

1p

vwo wiskunde A 2.3 Data analyseren

Klassenindeling en histogram (2)

opgave 1

Volleyballers die meedraaien in de wereldtop bij de dames zijn meestal tamelijk lang. Bij een toernooi meet Indy de lengte van iedere deelneemster. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([168, 172⟩\text{.}\)

16416817217618018418819219620020420821201234567lichaamslengte in cmfrequentie

1p

Van hoeveel volleybalsters werd de lichaamslengte genoteerd?

TotaleFrequentie
00l8 - Klassenindeling en histogram - basis - midden

In totaal werd van \(1+2+6+6+7+3+4+5+0+2=36\) volleybalsters de lichaamslengte genoteerd.

1p

opgave 2

In een callcenter wordt bijgehouden hoeveel minuten er telkens tussen twee opeenvolgende telefoongesprekken zit. Zie de onderstaande frequentietabel.

duur in minuten

frequentie

\([0, 10⟩\)

\(25\)

\([10, 20⟩\)

\(6\)

\([20, 30⟩\)

\(4\)

\([30, 40⟩\)

\(1\)

\([40, 50⟩\)

\(2\)

\([50, 60⟩\)

\(2\)

3p

Bereken tussen welke waarden het werkelijke gemiddelde ligt. Rond af op één decimaal.

WerkelijkeGemiddelde
00mc - Klassenindeling en histogram - basis - eind

Rekenen met de linkergrenzen geeft
\({25⋅0+6⋅10+4⋅20+1⋅30+2⋅40+2⋅50 \over 40}=8{,}8\text{.}\)

1p

Rekenen met de rechtergrenzen geeft
\({25⋅10+6⋅20+4⋅30+1⋅40+2⋅50+2⋅60 \over 40}=18{,}8\text{.}\)

1p

Het werkelijke gemiddelde ligt dus tussen \(8{,}8\) en \(18{,}8\) minuten.

1p

"