Frequentietabellen

24 - 9 oefeningen

Opstellen
00lc - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Het resultaat is:
\(1\)\(2\)\(2\)\(1\)\(3\)\(5\)\(1\)\(3\)\(1\)\(0\)\(1\)\(2\)\(2\)\(2\)\(4\)\(2\)\(1\)\(0\)\(1\)\(1\)\(4\)\(1\)\(0\)\(0\)\(0\)\(1\)\(0\)\(1\)

2p

a

Maak een frequentietabel bij deze gegevens.

a

aantal huisdieren

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

\(5\)

frequentie

\(6\)

\(11\)

\(6\)

\(2\)

\(2\)

\(1\)

2p

TotaleFrequentie
00ls - basis - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Pjotr werkt bij de HEMA en houdt bij hoeveel klanten per uur nodig hebben bij de zelfscankassa. Zie de gegevens in de tabel.

aantal hulpvragen

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(11\)

\(12\)

frequentie

\(3\)

\(7\)

\(3\)

\(11\)

\(8\)

\(8\)

\(3\)

\(2\)

\(2\)

1p

a

Van hoeveel uren werd het aantal hulpvragen genoteerd?

a

In totaal werd van \(3+7+3+11+8+8+3+2+2=47\) uren het aantal hulpvragen genoteerd.

1p

RelatieveFrequentie (1)
00m7 - basis - eind
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Terje gooit steeds met twee dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.

aantal ogen

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(10\)

\(11\)

\(12\)

frequentie

\(9\)

\(4\)

\(9\)

\(10\)

\(15\)

\(5\)

\(6\)

\(5\)

\(3\)

3p

a

Bereken de relatieve frequentie van het waarnemingsgetal \(8\text{.}\)

a

De totale frequentie is \(9+4+9+10+15+5+6+5+3=66\text{.}\)

1p

De absolute frequentie van waarnemingsgetal \(8\) is \(15\text{.}\)

1p

De relatieve frequentie van waarnemingsgetal \(8\) is \({15 \over 66}⋅100\%=22{,}7\%\text{.}\)

1p

RelatieveFrequentie (2)
00m8 - basis - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Gerdi houdt bij hoeveel vragen er worden gesteld tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. Zie de gegevens in de tabel.

aantal kamervragen

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(7\)

\(9\)

frequentie

\(2\)

\(6\)

\(6\)

\(4\)

\(9\)

\(8\)

\(1\)

\(1\)

3p

a

Bij hoeveel procent van de vragenuurtjes was het aantal kamervragen \(2\) of meer?

a

De totale frequentie is \(2+6+6+4+9+8+1+1=37\text{.}\)

1p

Bij \(6+4+9+8+1+1=29\) vragenuurtjes was het aantal kamervragen \(2\) of meer.

1p

Dus bij \({29 \over 37}⋅100\%=78{,}4\%\text{.}\)

1p

TotaleSom
00lt - basis - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Zie de gegevens in de tabel.

aantal huisdieren

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

frequentie

\(5\)

\(11\)

\(14\)

\(3\)

\(2\)

1p

a

Wat is het totale aantal huisdieren van alle huishoudens samen?

a

Het totale aantal huisdieren van alle huishoudens samen is \(5⋅0+11⋅1+14⋅2+3⋅3+2⋅4=56\text{.}\)

1p

Gemiddelde
00is - basis - eind
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

Terje gooit steeds met twee dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.

aantal ogen

\(2\)

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(11\)

frequentie

\(3\)

\(3\)

\(12\)

\(4\)

\(10\)

\(13\)

\(12\)

\(7\)

\(5\)

3p

a

Bereken het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

a

De som van de waarnemingsgetallen is
\(3⋅2+3⋅3+12⋅4+4⋅5+10⋅6+13⋅7+12⋅8+7⋅9+5⋅11=448\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(3+3+12+4+10+13+12+7+5=69\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({448 \over 69}≈6{,}5\text{.}\)

1p

Mediaan
00lh - basis - eind
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

Henrik gooit steeds met drie dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.

aantal ogen

\(7\)

\(8\)

\(9\)

\(10\)

\(11\)

\(12\)

\(13\)

\(14\)

\(15\)

frequentie

\(8\)

\(7\)

\(9\)

\(5\)

\(9\)

\(8\)

\(8\)

\(4\)

\(4\)

3p

a

Bepaal de mediaan.

a

Er zijn \(8+7+9+5+9+8+8+4+4=62\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(31\)e en \(32\)e waarneming.

1p

De eerste \(4\) waarnemingen komen in totaal \(8+7+9+5=29\) keer voor.
\(8+7+9+5+9=38\text{,}\) dus het 31e en 32e waarnemingsgetal is \(11\text{.}\)

1p

De mediaan is \({11+11 \over 2}=11\text{.}\)

1p

Modus
00lg - basis - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5

In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie de gegevens in de tabel.

aantal telaatkomers

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

frequentie

\(12\)

\(15\)

\(20\)

\(12\)

\(2\)

\(1\)

\(1\)

1p

a

Bepaal de modus.

a

De modus is \(2\text{,}\) want dat is het waarnemingsgetal met de hoogste frequentie.

1p

Histogram
00ld - basis - eind
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4

De decaan van een grote middelbare school houdt bij hoeveel open dagen een middelbare scholier bezoekt voordat deze tot een studiekeuze komt. Zie de gegevens in de tabel.

aantal bezoeken

\(3\)

\(4\)

\(5\)

\(6\)

\(7\)

\(8\)

\(9\)

frequentie

\(2\)

\(6\)

\(4\)

\(6\)

\(3\)

\(7\)

\(2\)

2p

a

Maak een histogram bij deze gegevens.

a

234567891001234567aantal bezoekenfrequentie

2p

00lc 00ls 00m7 00m8 00lt 00is 00lh 00lg 00ld