Frequentietabellen
24 - 9 oefeningen
Opstellen
00lc - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Het resultaat is: 2p a Maak een frequentietabel bij deze gegevens. |
a
2p |
||||||||||||||||||||
TotaleFrequentie
00ls - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
Pjotr werkt bij de HEMA en houdt bij hoeveel klanten per uur nodig hebben bij de zelfscankassa. Zie de gegevens in de tabel.
1p a Van hoeveel uren werd het aantal hulpvragen genoteerd? |
a In totaal werd van \(3+7+3+11+8+8+3+2+2=47\) uren het aantal hulpvragen genoteerd. 1p |
||||||||||||||||||||
RelatieveFrequentie (1)
00m7 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
Terje gooit steeds met twee dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.
3p a Bereken de relatieve frequentie van het waarnemingsgetal \(8\text{.}\) |
a De totale frequentie is \(9+4+9+10+15+5+6+5+3=66\text{.}\) 1p De absolute frequentie van waarnemingsgetal \(8\) is \(15\text{.}\) 1p De relatieve frequentie van waarnemingsgetal \(8\) is \({15 \over 66}⋅100\%=22{,}7\%\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
RelatieveFrequentie (2)
00m8 - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
Gerdi houdt bij hoeveel vragen er worden gesteld tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. Zie de gegevens in de tabel.
3p a Bij hoeveel procent van de vragenuurtjes was het aantal kamervragen \(2\) of meer? |
a De totale frequentie is \(2+6+6+4+9+8+1+1=37\text{.}\) 1p Bij \(6+4+9+8+1+1=29\) vragenuurtjes was het aantal kamervragen \(2\) of meer. 1p Dus bij \({29 \over 37}⋅100\%=78{,}4\%\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
TotaleSom
00lt - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
Aan de leerlingen van 2v is gevraagd hoeveel huisdieren ze hebben. Zie de gegevens in de tabel.
1p a Wat is het totale aantal huisdieren van alle huishoudens samen? |
a Het totale aantal huisdieren van alle huishoudens samen is \(5⋅0+11⋅1+14⋅2+3⋅3+2⋅4=56\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
Gemiddelde
00is - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5 | ||||||||||||||||||||
Terje gooit steeds met twee dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.
3p a Bereken het gemiddelde. Rond af op één decimaal. |
a De som van de waarnemingsgetallen is 1p De totale frequentie is 1p Het gemiddelde is \({448 \over 69}≈6{,}5\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
Mediaan
00lh - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5 | ||||||||||||||||||||
Henrik gooit steeds met drie dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie de gegevens in de tabel.
3p a Bepaal de mediaan. |
a Er zijn \(8+7+9+5+9+8+8+4+4=62\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(31\)e en \(32\)e waarneming. 1p De eerste \(4\) waarnemingen komen in totaal \(8+7+9+5=29\) keer voor. 1p De mediaan is \({11+11 \over 2}=11\text{.}\) 1p |
||||||||||||||||||||
Modus
00lg - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.5 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.5 | ||||||||||||||||||||
In klas 4HB is per dag nauwgezet het aantal telaatkomers geregistreerd. Zie de gegevens in de tabel.
1p a Bepaal de modus. |
a De modus is \(2\text{,}\) want dat is het waarnemingsgetal met de hoogste frequentie. 1p |
||||||||||||||||||||
Histogram
00ld - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 2 havo/vwo - 4.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 2 vwo - 4.4 | ||||||||||||||||||||
De decaan van een grote middelbare school houdt bij hoeveel open dagen een middelbare scholier bezoekt voordat deze tot een studiekeuze komt. Zie de gegevens in de tabel.
2p a Maak een histogram bij deze gegevens. |
a 2p |
||||||||||||||||||||