Klassenindeling en histogram

27 - 8 oefeningen

Klassengrens
00lp - Klassenindeling en histogram - basis - basis - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Een weddingplanner hoort in zijn werk heel veel verschillende speeches. Om nog beter te kunnen plannen, houdt hij een jaar lang bij hoe lang iedere speech duurt. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \(⟨1, 2]\text{.}\)

1234567891011012345678lengte in minutenfrequentie

1p

In welke klasse valt de lengte \(9\) minuten?

De lengte \(9\) minuten valt in de klasse \(⟨8, 9]\text{.}\)

1p

Klassenbreedte
00lq - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie de onderstaande frequentietabel.

aantal doelpunten

frequentie

\([14, 16⟩\)

\(1\)

\([16, 18⟩\)

\(6\)

\([18, 20⟩\)

\(1\)

\([20, 22⟩\)

\(1\)

\([22, 24⟩\)

\(6\)

\([24, 26⟩\)

\(3\)

\([26, 28⟩\)

\(1\)

\([28, 30⟩\)

\(1\)

1p

Wat is de klassenbreedte?

De klassenbreedte is \(16-14=2\text{.}\)

1p

Klassenmidden
00lo - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

De Baron is een populaire achtbaan in de Efteling. De directie houdt bij hoe lang bezoekers in de rij staan. Zie de onderstaande frequentietabel.

wachttijd in minuten

frequentie

\([0, 20⟩\)

\(20\)

\([20, 40⟩\)

\(6\)

\([40, 60⟩\)

\(2\)

\([60, 80⟩\)

\(5\)

\([80, 100⟩\)

\(2\)

\([100, 120⟩\)

\(2\)

1p

Bepaal het klassenmidden van de klasse \([20, 40⟩\text{.}\)

Het klassenmidden van de klasse \([20, 40⟩\) is \({20+40 \over 2}=30\) minuten.

1p

TotaleFrequentie
00l8 - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 0ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3

Robèrt meet tussen Kerst en Oud & Nieuw de diameter van oliebollen die te koop zijn in Oud-Hollandse gebakkramen. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([4{,}8; 5{,}2⟩\text{.}\)

44.44.85.25.666.46.87.2012345678diameter in cmfrequentie

1p

Van hoeveel oliebollen werd de diameter genoteerd?

In totaal werd van \(1+1+8+6+4+2=22\) oliebollen de diameter genoteerd.

1p

GeschatteGemiddelde
00li - Klassenindeling en histogram - basis - midden - 4ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Het Milk Genomics Initiative (MGI) doet onderzoek naar de samenstelling van melk. Hiertoe hebben ze van een groot aantal melkbeurten het vetpercentage in de melkopbrengst gemeten. Zie de onderstaande frequentietabel.

vetpercentage in %

frequentie

\([1{,}2; 1{,}6⟩\)

\(1\)

\([1{,}6; 2⟩\)

\(0\)

\([2; 2{,}4⟩\)

\(2\)

\([2{,}4; 2{,}8⟩\)

\(1\)

\([2{,}8; 3{,}2⟩\)

\(3\)

\([3{,}2; 3{,}6⟩\)

\(5\)

\([3{,}6; 4⟩\)

\(8\)

\([4; 4{,}4⟩\)

\(9\)

\([4{,}4; 4{,}8⟩\)

\(5\)

\([4{,}8; 5{,}2⟩\)

\(1\)

3p

Bereken met klassenmiddens een schatting van het gemiddelde. Rond af op één decimaal.

De som van de klassenmiddens is
\(1⋅1{,}4+0⋅1{,}8+2⋅2{,}2+1⋅2{,}6+3⋅3+5⋅3{,}4+8⋅3{,}8+9⋅4{,}2+5⋅4{,}6+1⋅5=130{,}6\text{.}\)

1p

De totale frequentie is
\(1+0+2+1+3+5+8+9+5+1=35\text{.}\)

1p

Het gemiddelde is \({130{,}6 \over 35}≈3{,}7\) %.

1p

Mediaan
00md - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 1ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Chihuahuapups verlaten na 2 maanden het nest. Op dat moment weegt de fokker elke pup. Zie de onderstaande frequentietabel.

gewicht in kg

frequentie

\([0{,}7; 0{,}8⟩\)

\(1\)

\([0{,}8; 0{,}9⟩\)

\(10\)

\([0{,}9; 1⟩\)

\(6\)

\([1; 1{,}1⟩\)

\(4\)

\([1{,}1; 1{,}2⟩\)

\(3\)

\([1{,}2; 1{,}3⟩\)

\(2\)

2p

In welke klasse ligt de mediaan?

De totale frequentie is \(26\text{,}\) dus voor de mediaan kijken we naar de \(13\)e en \(14\)e waarneming.

1p

Deze liggen beide in de klasse \([0{,}9; 1⟩\text{.}\)

1p

ModaleKlasse
00ln - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 7ms
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.1

Quentin speelt hobo en repeteert met verschillende orkesten. Hij heeft een jaar lang genoteerd hoe lang iedere repetitie duurt. Zie het onderstaande histogram. De eerste klasse is \([0{,}8; 1{,}2⟩\text{.}\)

0.81.21.622.42.83.205101520duur in uurfrequentie

1p

Geef de modale klasse.

De modale klasse is \([2; 2{,}4⟩\text{,}\) want dat is de klasse met de hoogste frequentie.

1p

WerkelijkeGemiddelde
00mc - Klassenindeling en histogram - basis - eind - 0ms
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.3

Een weddingplanner hoort in zijn werk heel veel verschillende speeches. Om nog beter te kunnen plannen, houdt hij een jaar lang bij hoe lang iedere speech duurt. Zie het onderstaande frequentiepolygoon. De eerste klasse is \([0, 2⟩\text{.}\)

-20246810121405101520lengte in minutenfrequentie

3p

Bereken tussen welke waarden het werkelijke gemiddelde ligt. Rond af op één decimaal.

Rekenen met de linkergrenzen geeft
\({3⋅0+8⋅2+18⋅4+12⋅6+3⋅8+2⋅10 \over 46}=4{,}4\text{.}\)

1p

Rekenen met de rechtergrenzen geeft
\({3⋅2+8⋅4+18⋅6+12⋅8+3⋅10+2⋅12 \over 46}=6{,}4\text{.}\)

1p

Het werkelijke gemiddelde ligt dus tussen \(4{,}4\) en \(6{,}4\) minuten.

1p

00lp 00lq 00lo 00l8 00li 00md 00ln 00mc