Spreiding en boxplots
25 - 8 oefeningen
Vijfgetallensamenvatting
00m0 - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2 | ||||||||||
Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen: 2p a Bereken de vijfgetallensamenvatting. |
a \(0\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(1\) \(\text{|}\) \(1\) \(\text{|}\) \(2\) \(7\) \(\text{¦}\) \(7\) \(\text{¦}\) \(8\) \(12\) 1p \(Q_0=0\) 1p |
||||||||||
BoxplotTekenen
00m3 - basis - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 | ||||||||||
Samira en Isa doen voor hun profielwerkstuk onderzoek naar het aantal keer dat leerlingen in de 4e klas van de middelbare school per week een sportschool bezoeken. Zie onderstaande frequentietabel.
3p a Teken de boxplot bij deze gegevens. |
a Er zijn \(9+13+8+10=40\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(20\)e en \(21\)e waarneming. 1p \(Q_0=0\) 1p 1p |
||||||||||
Spreidingsmaten
00m2 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2 | ||||||||||
Gjalt gooit steeds met vier dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie onderstaande gegevens. 4p a Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand. |
a \(5\) \(8\) \(\text{¦}\) \(10\) \(15\) \(\text{|}\) \(15\) \(\text{|}\) \(16\) \(18\) \(\text{¦}\) \(19\) \(20\) 1p \(Q_0=5\) 1p \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=20-5=15\text{.}\) 1p \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=18{,}5-9=10\text{.}\) 1p |
||||||||||
BoxplotAflezen (1)
00l9 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||
Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. Zie onderstaande boxplot. 1p a Hoeveel procent van de docenten is langer dan \(180\) cm? |
a Tussen \(Q_2\) en \(Q_4\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de docenten. 1p |
||||||||||
BoxplotAflezen (2)
00m6 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||
Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. 2p a Hoeveel docenten zijn korter dan \(179\) cm? |
a Tussen \(Q_0\) en \(Q_2\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de docenten. 1p Dat zijn dus \(0{,}5⋅360=180\) docenten. 1p |
||||||||||
BoxplotAflezen (3)
00m1 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||
De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten. 1p a Wat weet je van het toetscijfer van de \(50\%\) leerlingen met het laagste toetscijfer? |
a \(Q_0=3{,}2\) en \(Q_2=6{,}6\text{,}\) dus het toetscijfer van deze leerlingen ligt tussen \(3{,}2\) en \(6{,}6\text{.}\) 1p |
||||||||||
Interkwartielafstand
00m5 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||
Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie onderstaande boxplot. 1p a Bereken de interkwartielafstand. |
a \(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=23-16{,}5=6\text{.}\) 1p |
||||||||||
Spreidingbreedte
00m4 - basis - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4 | ||||||||||
Oma Mus doet niets liever dan de hele dag sudoku's oplossen. Haar kleinkinderen hebben een poos genoteerd hoeveel sudoku's oma per dag heeft opgelost. Zie onderstaande boxplot. 1p a Bereken de spreidingsbreedte. |
a \(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=48-12=36\text{.}\) 1p |
||||||||||