Spreiding en boxplots

25 - 8 oefeningen

Vijfgetallensamenvatting
00m0 - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2

Gegeven zijn de volgende waarnemingsgetallen:
\(7\)\(0\)\(2\)\(12\)\(1\)\(1\)\(1\)\(8\)\(1\)\(7\)\(1\)

2p

a

Bereken de vijfgetallensamenvatting.

a

\(0\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(\text{¦}\) \(1\) \(1\) \(\text{|}\) \(1\) \(\text{|}\) \(2\) \(7\) \(\text{¦}\) \(7\) \(\text{¦}\) \(8\) \(12\)

1p

\(Q_0=0\)
\(Q_1=1\)
\(Q_2=1\)
\(Q_3=7\)
\(Q_4=12\)

1p

BoxplotTekenen
00m3 - basis - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3

Samira en Isa doen voor hun profielwerkstuk onderzoek naar het aantal keer dat leerlingen in de 4e klas van de middelbare school per week een sportschool bezoeken. Zie onderstaande frequentietabel.

aantal bezoeken

\(0\)

\(1\)

\(2\)

\(3\)

frequentie

\(9\)

\(13\)

\(8\)

\(10\)

3p

a

Teken de boxplot bij deze gegevens.

a

Er zijn \(9+13+8+10=40\) waarnemingsgetallen, dus voor de mediaan kijken we naar de \(20\)e en \(21\)e waarneming.

1p

\(Q_0=0\)
\(Q_1={1+1 \over 2}=1\)
\(Q_2={1+1 \over 2}=1\)
\(Q_3={2+3 \over 2}=2{,}5\)
\(Q_4=3\)

1p

00.511.522.53aantal bezoeken0112.53

1p

Spreidingsmaten
00m2 - basis - eind
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.2

Gjalt gooit steeds met vier dobbelstenen en telt bij iedere worp het aantal ogen. Zie onderstaande gegevens.
\(5\)\(18\)\(15\)\(8\)\(20\)\(10\)\(19\)\(15\)\(16\)

4p

a

Bereken de spreidingsbreedte en de interkwartielafstand.

a

\(5\) \(8\) \(\text{¦}\) \(10\) \(15\) \(\text{|}\) \(15\) \(\text{|}\) \(16\) \(18\) \(\text{¦}\) \(19\) \(20\)

1p

\(Q_0=5\)
\(Q_1={8+10 \over 2}=9\)
\(Q_2=15\)
\(Q_3={18+19 \over 2}=18{,}5\)
\(Q_4=20\)

1p

\(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=20-5=15\text{.}\)

1p

\(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=18{,}5-9=10\text{.}\)

1p

BoxplotAflezen (1)
00l9 - basis - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4

Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school. Zie onderstaande boxplot.

160165170175180185190195200205lichaamslengte in cm160173180188.5204

1p

a

Hoeveel procent van de docenten is langer dan \(180\) cm?

a

Tussen \(Q_2\) en \(Q_4\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de docenten.

1p

BoxplotAflezen (2)
00m6 - basis - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4

Jan meet de lengte van alle docenten van zijn school.
De boxplot hieronder werd gemaakt op basis van de gegevens van \(360\) docenten.

160165170175180185190195200205lichaamslengte in cm161173179186205

2p

a

Hoeveel docenten zijn korter dan \(179\) cm?

a

Tussen \(Q_0\) en \(Q_2\) zit \(2⋅25\%=50\%\) van de docenten.

1p

Dat zijn dus \(0{,}5⋅360=180\) docenten.

1p

BoxplotAflezen (3)
00m1 - basis - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4

De 4e klas heeft een wiskundetoets gemaakt. De docent bekijkt de behaalde resultaten.
De boxplot hieronder werd gemaakt op basis van de gegevens van \(112\) leerlingen.

345678910toetscijfer3.25.66.67.4510

1p

a

Wat weet je van het toetscijfer van de \(50\%\) leerlingen met het laagste toetscijfer?

a

\(Q_0=3{,}2\) en \(Q_2=6{,}6\text{,}\) dus het toetscijfer van deze leerlingen ligt tussen \(3{,}2\) en \(6{,}6\text{.}\)

1p

Interkwartielafstand
00m5 - basis - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4

Evelien heeft een maanden lang bijgehouden hoeveel doelpunten er in totaal worden gescoord tijdens waterpolowedstrijden. Zie onderstaande boxplot.

5101520253035aantal doelpunten916.5192332

1p

a

Bereken de interkwartielafstand.

a

\(\text{interkwartielafstand}=Q_3-Q_1=23-16{,}5=6\text{.}\)

1p

Spreidingbreedte
00m4 - basis - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.3 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.3 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.4

Oma Mus doet niets liever dan de hele dag sudoku's oplossen. Haar kleinkinderen hebben een poos genoteerd hoeveel sudoku's oma per dag heeft opgelost. Zie onderstaande boxplot.

101520253035404550aantal sudoku's12273033.548

1p

a

Bereken de spreidingsbreedte.

a

\(\text{spreidingsbreedte}=Q_4-Q_0=48-12=36\text{.}\)

1p

00m0 00m3 00m2 00l9 00m6 00m1 00m5 00m4