Statistische variabelen
2k - 7 oefeningen
|
Klassificatie (1)
00le - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Een manager van een kledingwinkel is bezig met de inkoop voor het nieuwe seizoen. Daarom heeft hij een maand lang, van ieder kledingstuk dat hij heeft verkocht, de kledingmaat genoteerd: extra small, small, medium, large of extra large. |
○ De variabele 'kledingmaat van kledingstuk' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (2)
00lj - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Op een inschrijfformulier voor een schoolreis wordt gevraagd naar de voornaam van de leerling, bijvoorbeeld Mia of Mats. |
○ De variabele 'voornaam van leerling' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat er geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (3)
00lk - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een vragenlijst wordt gevraagd naar het aantal boterhammen dat iemand per dag eet: 0, 1, 2, 3, 4 of '5 of meer'. |
○ De variabele 'aantal boterhammen per persoon' is kwalitatief, omdat de laatste waarde ('5 of meer') geen getal is; je kunt er immers niet mee rekenen. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (4)
00ll - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een onderzoek van de ANWB wordt gevraagd naar het lidmaatschapnummer van de respondent, bijvoorbeeld 17656 of 36317. |
○ De variabele 'lidmaatschapnummer van ANWB-lid' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar getallen zijn maar geen hoeveelheid aangeven; je zult bijvoorbeeld ook nooit de gemiddelde waarde berekenen. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat de waarden willekeurig zijn toegekend (met als enige doel om het ANWB-lid te kunnen identificeren) en er dus geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (5)
00lm - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Op de wandelwebsite walkhighlands.com wordt met behulp van een aantal wandelschoentjes aangegeven hoe zwaar de verschillende wandelingen in de Schotse hooglanden zijn: 🥾, 🥾🥾, 🥾🥾🥾, 🥾🥾🥾🥾 of 🥾🥾🥾🥾🥾. |
○ De variabele 'moeilijkheidsgraad van wandeling' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar een aantal voorstellen, maar een mening weergeven en dus niet objectief meetbaar zijn (het is een schaalvraag). 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (6)
00lf - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Pjotr werkt bij de HEMA en houdt bij hoeveel klanten per uur hulp nodig hebben bij de zelfscankassa, bijvoorbeeld \(6\) of \(17\text{.}\) |
○ De variabele 'aantal hulpvragen per uur' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is discreet, omdat niet alle tussenliggende waarden mogelijk zijn. Zo is \(21{,}3\) geen mogelijke waarde voor het aantal hulpvragen. 1p |
|
Klassificatie (7)
00na - Statistische variabelen - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Op de kraamafdeling van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht wordt van pasgeboren baby's het gewicht bijgehouden, bijvoorbeeld \(4\,778\) of \(4\,862\) gram. |
○ De variabele 'geboortegewicht van baby in gram' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is continu, omdat alle tussenliggende hoeveelheden gemeten zouden kunnen worden. 1p |