Statistische variabelen
2k - 7 oefeningen
|
Klassificatie (1)
00le - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Bij een enquête onder 16-jarigen wordt gevraagd naar de opleiding: VMBO, HAVO of VWO. |
○ De variabele 'opleiding van 16-jarige' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (2)
00lj - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) in Heerlen houdt van alle in Nederland verkochte nieuwe auto's bij wat het merk is, bijvoorbeeld Toyota of Ford. |
○ De variabele 'merk van in Nederland verkochte auto' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat er geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (3)
00lk - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een enquête wordt gevraagd naar het aantal auto's per huishouden: 0, 1, 2 of '3 of meer'. |
○ De variabele 'aantal auto's per huishouden' is kwalitatief, omdat de laatste waarde ('3 of meer') geen getal is; je kunt er immers niet mee rekenen. 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (4)
00ll - Statistische variabelen - basis - 33ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p In een nieuwe mentorklas worden telefoonnumers uitgewisseld voor het maken van een groepsapp, bijvoorbeeld 020 277 47 89 of 070 287 42 59. |
○ De variabele 'telefoonnummer van telefoon' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar getallen zijn maar geen hoeveelheid aangeven; je zult bijvoorbeeld ook nooit de gemiddelde waarde berekenen. 1p ○ De variabele is nominaal, omdat de waarden willekeurig zijn toegekend (met als enige doel om de telefoon te kunnen identificeren) en er dus geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (5)
00lm - Statistische variabelen - basis - 0ms
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Op de wandelwebsite walkhighlands.com wordt met behulp van een aantal wandelschoentjes aangegeven hoe zwaar de verschillende wandelingen in de Schotse hooglanden zijn: 🥾, 🥾🥾, 🥾🥾🥾, 🥾🥾🥾🥾 of 🥾🥾🥾🥾🥾. |
○ De variabele 'moeilijkheidsgraad van wandeling' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar een aantal voorstellen, maar een mening weergeven en dus niet objectief meetbaar zijn (het is een schaalvraag). 1p ○ De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
|
Klassificatie (6)
00lf - Statistische variabelen - basis - 1ms
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Pjotr werkt bij de HEMA en houdt bij hoeveel klanten per uur hulp nodig hebben bij de zelfscankassa, bijvoorbeeld \(13\) of \(14\text{.}\) |
○ De variabele 'aantal hulpvragen per uur' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is discreet, omdat niet alle tussenliggende waarden mogelijk zijn. Zo is \(10{,}7\) geen mogelijke waarde voor het aantal hulpvragen. 1p |
|
Klassificatie (7)
00na - Statistische variabelen - basis - 1ms
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
|
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p Volleyballers die meedraaien in de wereldtop bij de dames zijn meestal tamelijk lang. Bij een toernooi meet Indy de lengte van iedere deelneemster, bijvoorbeeld \(192\) of \(196\) centimeter. |
○ De variabele 'lichaamslengte van volleybalster in cm' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p ○ De variabele is continu, omdat alle tussenliggende hoeveelheden gemeten zouden kunnen worden. 1p |