Statistische variabelen
2k - 7 oefeningen
Klassificatie (1)
00le - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a Een manager van een kledingwinkel is bezig met de inkoop voor het nieuwe seizoen. Daarom heeft hij een maand lang, van ieder kledingstuk dat hij heeft verkocht, de kledingmaat genoteerd: extra small, small, medium, large of extra large. |
a De variabele 'kledingmaat van kledingstuk' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
Klassificatie (2)
00lj - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a Op een inschrijfformulier voor een schoolreis wordt gevraagd naar de voornaam van de leerling, bijvoorbeeld Adam of Mohammed. |
a De variabele 'voornaam van leerling' is kwalitatief, omdat deze niet in een getal wordt uitgedrukt. 1p De variabele is nominaal, omdat er geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
Klassificatie (3)
00lk - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a In een enquête wordt gevraagd naar het aantal auto's per huishouden: 0, 1, 2 of '3 of meer'. |
a De variabele 'aantal auto's per huishouden' is kwalitatief, omdat de laatste waarde ('{Variabele.Verdeling.Last().Waarde}') geen getal is; je kunt er immers niet mee rekenen. 1p De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
Klassificatie (4)
00ll - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a De concierge houdt van iedere leerling het kluisnummer bij, bijvoorbeeld 1075 of 1106. |
a De variabele 'nummer van kluis' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar getallen zijn maar geen hoeveelheid aangeven; je zult bijvoorbeeld ook nooit de gemiddelde waarde berekenen. 1p De variabele is nominaal, omdat de waarden willekeurig zijn toegekend (met als enige doel om de kluis te kunnen identificeren) en er dus geen logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
Klassificatie (5)
00lm - basis
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a Op de wandelwebsite walkhighlands.com wordt met behulp van een aantal wandelschoentjes aangegeven hoe zwaar de verschillende wandelingen in de Schotse hooglanden zijn: 🥾, 🥾🥾, 🥾🥾🥾, 🥾🥾🥾🥾 of 🥾🥾🥾🥾🥾. |
a De variabele 'moeilijkheidsgraad van wandeling' is kwalitatief, omdat de waarden weliswaar een aantal voorstellen, maar een mening weergeven en dus niet objectief meetbaar zijn (het is een schaalvraag). 1p De variabele is ordinaal, omdat er een logische ordening zit in de waarden van de variabele. 1p |
Klassificatie (6)
00lf - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a Sjoerd gaat elke dag met de bus naar school. Soms is de bus te laat, en daarom besluit hij een tijd lang bij te houden hoeveel keer per week de bus te laat is, bijvoorbeeld \(0\) of \(3\text{.}\) |
a De variabele 'aantal keer dat de bus te laat was per week' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p De variabele is discreet, omdat niet alle tussenliggende waarden mogelijk zijn. Zo is \(5{,}3\) geen mogelijke waarde voor het aantal keer dat de bus te laat was. 1p |
Klassificatie (7)
00na - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 2.2 |
Geef in de volgende situaties aan welke statistische variabele wordt beschreven, en of deze nominaal, ordinaal, discreet of continu is. Licht je antwoord toe. 2p a Robèrt meet tussen Kerst en Oud & Nieuw de diameter van oliebollen die te koop zijn in Oud-Hollandse gebakkramen, bijvoorbeeld \(4{,}8\) of \(7{,}6\) centimeter. |
a De variabele 'diameter van oliebol in cm' is kwantitatief, omdat de waarden hoeveelheden zijn die objectief meetbaar zijn. 1p De variabele is continu, omdat alle tussenliggende hoeveelheden gemeten zouden kunnen worden. 1p |