Vermenigvuldigings- en somregel
1e - 11 oefeningen
|
Productregel (1)
00gn - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
In een restaurant kan Chantal kiezen uit \(7\) voorgerechten, \(5\) hoofdgerechten en \(4\) nagerechten. 1p Hoeveel verschillende menu's kan Chantal samenstellen? |
○ \(\text{aantal}=7⋅5⋅4=140\) 1p |
|
Productregel (2)
00fv - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Karel staat op de markt en heeft \(6\) soorten brood, \(7\) soorten gebakjes en \(5\) soorten taarten in zijn kraam liggen. Peter doet inkopen. Hij selecteert eerst een brood, dan een taart en tenslotte een gebakje. 1p Op hoeveel manieren kan dat? |
○ \(\text{aantal}=6⋅5⋅7=210\) 1p |
|
Productsomregel
00fw - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1 |
|
In een sushirestaurant kunnen gasten kiezen uit \(8\) sashimi gerechten, \(9\) sushi gerechten en \(5\) teppanyaki gerechten. Reza bestelt eerst een sashimi gerecht, dan een sushi gerecht of een teppanyaki gerecht. 1p Op hoeveel manieren kan dat? |
○ \(\text{aantal}=8⋅(9+5)=112\) 1p |
|
Wegendiagram (1)
00i4 - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Gegeven is het volgende wegendiagram. 1p Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
○ \(\text{aantal}=4⋅4⋅2=32\) 1p |
|
Wegendiagram (2)
00ge - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1 |
|
Gegeven is het volgende wegendiagram. 1p Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
○ Van A naar D via B of via C, dus 1p |
|
Wegendiagram (3)
00gf - Vermenigvuldigings- en somregel - pro - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1 |
|
Gegeven is het volgende wegendiagram. 2p Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
○ Van A naar C kan rechtstreeks of via B, dus 1p ○ Van C naar D kan op \(2\) manieren, dus 1p |
|
SchijfAlle
00i0 - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van drie cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(326\) aangegeven. 1p Hoeveel getallen zijn er mogelijk? |
○ \(\text{aantal}=6⋅6⋅6=216\) 1p |
|
SchijfEven
00i1 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van twee cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(62\) aangegeven. 2p Hoeveel even getallen zijn er mogelijk? |
○ Het laatste cijfer moet even zijn, dus \(2\text{,}\) \(4\) of \(6\text{.}\) 1p ○ \(\text{aantal}=6⋅3=18\) 1p |
|
SchijfGrens (1)
00i2 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van twee cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(96\) aangegeven. 2p Hoeveel getallen groter dan \(20\) zijn er mogelijk? |
○ Het eerste cijfer moet \(2\text{,}\) \(6\text{,}\) \(7\text{,}\) \(8\) of \(9\) zijn, dus \(5\) mogelijkheden. 1p ○ \(\text{aantal}=5⋅3=15\) 1p |
|
SchijfGrens (2)
00i3 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
|
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van vier cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(5\,257\) aangegeven. 2p Hoeveel getallen groter dan \(8\,600\) zijn er mogelijk? |
○ Het eerste cijfer moet \(8\) zijn en het tweede cijfer moet \(6\) of \(9\) zijn. 1p ○ \(\text{aantal}=1⋅2⋅5⋅5=50\) 1p |
|
SchijfTweeGelijk
00i5 - Vermenigvuldigings- en somregel - pro - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 |
|
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van drie cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(873\) aangegeven. 2p Hoeveel getallen zijn mogelijk met aan het begin twee dezelfde cijfers? |
○ De eerste twee schijven hebben de cijfers \(2\) en \(8\) gemeenschappelijk, dat zijn dus \(2\) cijfers. 1p ○ \(\text{aantal}=2⋅1⋅5=10\) 1p |