Vermenigvuldigings- en somregel
1e - 11 oefeningen
Productregel (1)
00gn - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Eddie wil een rockband oprichten. Op een oproep reageren \(3\) zangers, \(7\) bassisten en \(2\) drummers. 1p a Hoeveel verschillende bands kan Eddie vormen? |
a \(\text{aantal}=3⋅7⋅2=42\) 1p |
Productregel (2)
00fv - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
De vakgroep maatschappijleer heeft vragen verzonnen over de actualiteit, hiervan gaan \(7\) vragen over politiek, \(2\) vragen over economie en \(5\) vragen over sport. Meneer Heijs doet een korte quiz in de klas. Hij stelt eerst een politieke vraag, dan een sportvraag en ten slotte een economische vraag. 1p a Op hoeveel manieren kan dat? |
a \(\text{aantal}=7⋅5⋅2=70\) 1p |
Productsomregel
00fw - gevorderd - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Alex heeft \(2\) Lego City sets, \(8\) Lego Ninjago sets en \(7\) Lego Creator sets. Hij bouwt eerst een Lego City set en daarna een Lego Ninjago set of een Lego Creator set. 1p a Op hoeveel manieren kan dat? |
a \(\text{aantal}=2⋅(8+7)=30\) 1p |
Wegendiagram (1)
00i4 - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Gegeven is het volgende wegendiagram. 1p a Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
a \(\text{aantal}=2⋅3⋅2=12\) 1p |
Wegendiagram (2)
00ge - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Gegeven is het volgende wegendiagram. 1p a Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
a Van A naar D via B of via C, dus 1p |
Wegendiagram (3)
00gf - pro - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Gegeven is het volgende wegendiagram. 2p a Op hoeveel manieren kun je van A naar D? |
a Van A naar C kan rechtstreeks of via B, dus 1p Van C naar D kan op \(4\) manieren, dus 1p |
SchijfAlle
00i0 - basis - basis
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van vier cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(8\,198\) aangegeven. 1p a Hoeveel getallen zijn er mogelijk? |
a \(\text{aantal}=6⋅4⋅3⋅6=432\) 1p |
SchijfEven
00i1 - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van twee cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(12\) aangegeven. 2p a Hoeveel even getallen zijn er mogelijk? |
a Het laatste cijfer moet even zijn, dus \(2\text{.}\) 1p \(\text{aantal}=5⋅1=5\) 1p |
SchijfGrens (1)
00i2 - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van vier cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(5\,291\) aangegeven. 2p a Hoeveel getallen groter dan \(8\,000\) zijn er mogelijk? |
a Het eerste cijfer moet \(8\) of \(9\) zijn, dus \(2\) mogelijkheden. 1p \(\text{aantal}=2⋅6⋅6⋅3=216\) 1p |
SchijfGrens (2)
00i3 - gevorderd - midden
|
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 |
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van vier cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(9\,539\) aangegeven. 2p a Hoeveel getallen groter dan \(9\,500\) zijn er mogelijk? |
a Het eerste cijfer moet \(9\) zijn en het tweede cijfer moet \(5\) of \(7\) zijn. 1p \(\text{aantal}=1⋅2⋅6⋅5=60\) 1p |
SchijfTweeGelijk
00i5 - pro - eind
|
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 |
Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van drie cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(587\) aangegeven. 2p a Hoeveel getallen zijn mogelijk met aan het begin twee dezelfde cijfers? |
a De eerste twee schijven hebben de cijfers \(2\text{,}\) \(4\) en \(8\) gemeenschappelijk, dat zijn dus \(3\) cijfers. 1p \(\text{aantal}=3⋅1⋅3=9\) 1p |