Vermenigvuldigings- en somregel

1e - 11 oefeningen

Productregel (1)
00gn - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

In een restaurant kan Chantal kiezen uit \(7\) voorgerechten, \(5\) hoofdgerechten en \(4\) nagerechten.

1p

Hoeveel verschillende menu's kan Chantal samenstellen?

\(\text{aantal}=7⋅5⋅4=140\)

1p

Productregel (2)
00fv - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Karel staat op de markt en heeft \(6\) soorten brood, \(7\) soorten gebakjes en \(5\) soorten taarten in zijn kraam liggen. Peter doet inkopen. Hij selecteert eerst een brood, dan een taart en tenslotte een gebakje.

1p

Op hoeveel manieren kan dat?

\(\text{aantal}=6⋅5⋅7=210\)

1p

Productsomregel
00fw - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1

In een sushirestaurant kunnen gasten kiezen uit \(8\) sashimi gerechten, \(9\) sushi gerechten en \(5\) teppanyaki gerechten. Reza bestelt eerst een sashimi gerecht, dan een sushi gerecht of een teppanyaki gerecht.

1p

Op hoeveel manieren kan dat?

\(\text{aantal}=8⋅(9+5)=112\)

1p

Wegendiagram (1)
00i4 - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Gegeven is het volgende wegendiagram.

ABCD

1p

Op hoeveel manieren kun je van A naar D?

\(\text{aantal}=4⋅4⋅2=32\)

1p

Wegendiagram (2)
00ge - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1

Gegeven is het volgende wegendiagram.

ABCD

1p

Op hoeveel manieren kun je van A naar D?

Van A naar D via B of via C, dus
\(\text{aantal}=2⋅3+3⋅2=12\)

1p

Wegendiagram (3)
00gf - Vermenigvuldigings- en somregel - pro - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1

Gegeven is het volgende wegendiagram.

ABCD

2p

Op hoeveel manieren kun je van A naar D?

Van A naar C kan rechtstreeks of via B, dus
\(\text{aantal}_{\text{AC}}=3⋅4+4=16\)

1p

Van C naar D kan op \(2\) manieren, dus
\(\text{aantal}_{\text{AD}}=(3⋅4+4)⋅2=16⋅2=32\)

1p

SchijfAlle
00i0 - Vermenigvuldigings- en somregel - basis - basis
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van drie cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(326\) aangegeven.

346712234671679124

1p

Hoeveel getallen zijn er mogelijk?

\(\text{aantal}=6⋅6⋅6=216\)

1p

SchijfEven
00i1 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van twee cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(62\) aangegeven.

67912523456

2p

Hoeveel even getallen zijn er mogelijk?

Het laatste cijfer moet even zijn, dus \(2\text{,}\) \(4\) of \(6\text{.}\)

1p

\(\text{aantal}=6⋅3=18\)

1p

SchijfGrens (1)
00i2 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van twee cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(96\) aangegeven.

912678684

2p

Hoeveel getallen groter dan \(20\) zijn er mogelijk?

Het eerste cijfer moet \(2\text{,}\) \(6\text{,}\) \(7\text{,}\) \(8\) of \(9\) zijn, dus \(5\) mogelijkheden.

1p

\(\text{aantal}=5⋅3=15\)

1p

SchijfGrens (2)
00i3 - Vermenigvuldigings- en somregel - gevorderd - midden
Getal & Ruimte (13e editie) - 3 havo - 9.4 Getal & Ruimte (13e editie) - 3 vwo - 9.4

Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van vier cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(5\,257\) aangegeven.

57832695893478245

2p

Hoeveel getallen groter dan \(8\,600\) zijn er mogelijk?

Het eerste cijfer moet \(8\) zijn en het tweede cijfer moet \(6\) of \(9\) zijn.

1p

\(\text{aantal}=1⋅2⋅5⋅5=50\)

1p

SchijfTweeGelijk
00i5 - Vermenigvuldigings- en somregel - pro - eind
Getal & Ruimte (12e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (12e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - havo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 4.1 Getal & Ruimte (13e editie) - vwo wiskunde A - 4.1

Blaise laat de schijven hieronder draaien. Nadat de schijven zijn uitgedraaid, wijzen de pijlen een getal van drie cijfers aan. Zo is hieronder het getal \(873\) aangegeven.

8257892636892

2p

Hoeveel getallen zijn mogelijk met aan het begin twee dezelfde cijfers?

De eerste twee schijven hebben de cijfers \(2\) en \(8\) gemeenschappelijk, dat zijn dus \(2\) cijfers.

1p

\(\text{aantal}=2⋅1⋅5=10\)

1p

00gn 00fv 00fw 00i4 00ge 00gf 00i0 00i1 00i2 00i3 00i5